Steekwoordkoken: Bier.

Omdat ik, zoals eerder gezegd, altijd duizend ideeën heb om iets te koken en ik dan last heb van overload en uiteindelijk terugval in wat ik al ken, besloot ik te gaan steekwoordkoken, na aanleiding van een idee van iemand anders die met hetzelfde probleem kampt als ik.

Mijn wederhelft kiest een willekeurig woord en zo heb ik een leidraad om te koken. Wederhelft heeft soms ook last van prestatiedrang maar riep uiteindelijk: ‘Bier!’. Goed, bier it is dus. Al mijn radartjes begonnen tegelijk te draaien en ik herinnerde dat ik ooit een recept had opgeslagen voor Beer Soaked Fries. Die wilde ik maken. Maar ik wil ook al tijden een Beercan Chicken maken. En iets met suikermais. Shit. Teveel ideeën.

Maar langzaam kreeg het menu toch vorm. Geen Beercan Chicken, wel Beer Soaked Fries. En Carnitas, met bier. En suikermais. Op naar de markt voor boodschappen!
In de regen.

Voor ik verder ga met m’n verhaal, even wat over mijn ontbijt (en omdat het anders zo’n grote lap tekst zonder foto wordt.) Ik besloot eens niet met brood te ontbijten maar met een wrap. Deze heb ik belegd met sla, plakjes brie, druifjes, walnoten en wat honing. En dat was lekker!
20140819_085240

Goed, verder met m’n verhaal. Ik hoopte bij de Sligro te kunnen slagen voor een mooi stuk varkensschouder of nek. Wat niet zo was. Kak. Het zakje panko dat ik toen kocht was niet de moeite van het fietsen (en de regen) waard, maar ach. Goed voor de conditie en zulks.

Op de markt stond gelukkig Aalvink Vleesspecialiteiten welke elk varkensvlees kan leveren. Sowieso op bestelling, maar hij heeft ook grote lappen buikspek, lekkere dikke varkensribben en varkensnek liggen! De varkensnek werd voor mijn ogen losgesneden van de schouder en voor €7,00 had ik 1200 gram vlees. Top!

Ik kocht nog de nodige hoeveelheid groente en toen ging ik naar Wijnhandel-Slijterij Hennie Berendsen. Als je iets zoekt, is dit de plek. Volgens de website ruim 750 soorten whisky’s en 500 soorten speciaal bier. Ik heb eerst een tijdje door de stellingen gedwaald en daarna om advies gevraagd. In tegenstelling tot de slijterijketens krijg je hier een oprecht advies, weten ze wat ze verkopen en nemen ze de tijd. Een aantal biertjes rijker verliet ik de zaak. Op weg naar huis!
In de regen.

Voordat ik de recepten en foto’s ga posten, wil ik eerst nog vertellen welke biertjes in gebruikt heb, ze waren tenslotte thema en dus belangrijk. Voor de carnitas zocht ik een bier met citrustonen. Ik had keuze uit vele biertjes maar ik koos voor een biertje van Brouwerij Het Uiltje . Om precies te zijn de UPA, Uil-Pale-Ale. Het is een IPA bier, blond, en het eerste bier dat ze gebrouwen hebben. Lekker fris.

Voor de Beer Soaked Fries heb ik een tijdje getwijfeld. Een Stoute Gijt van Bierbrouwerij de Natte Gijt (kende ik nog niet), een Punk IPA van Brew Dog (lekker bier! Zaterdag voor het eerst gehad), iets anders. Keuzes.
Ik kocht ze allebei. Eenmaal thuis besloot ik het flesje Brugse Zot dat nog in de kast stond te gebruiken. Een lekker goudblond bier dat ik al vaker gehad heb.

Om het feest compleet te maken wilde ik nog een biertje voor ons beide om bij de maaltijd te drinken. Ik moest zo grinniken om de Limited Edition van Brouwerij het Uiltje dat ik niet anders kon dan het te kopen. Het biertje heet Dikke lul 3 bier. Helaas vond ik het bier te bitter en daardoor niet zo lekker, maar alleen om de naam en de fles toch de moeite waard.

Carnitas
Carnitas betekend zoveel als “kleine stukjes vlees” en is Mexicaans. Na uren zachtjes garen is het vlees ontzettend zacht en mals en valt het in stukken. Carnitas wordt traditioneel gegeten in een tortilla met koriander, ui, salsa, guacamole en bonen. Mijn versie is niet traditioneel. Het vlees ging hier op een wit zacht broodje van de bakker met pickled onions die ik vandaag tussendoor ook nog even maakte. (Pickled onions zijn zo makkelijk te maken. 1 ui, 1/2 cup azijn, 1 cup water, 1 tbsp suiker, zout en mosterdzaad naar smaak, in een dichte pot, klaar.) Goed, carnitas, dit is het recept dat ik gebruikte:

Wat heb je nodig?
– 1200 gram varkensnek
– 2 tsp zout
– 3 tsp smoked paprika poeder
– 1 tsp knoflookpoeder
– 1 tsp gemalen peper– 1/2 tsp cayenne peper
– olie naar keuze
– 1 flesje bier naar keuze (fris is goed)
– 1/2 cup sinaasappelsap

Wat ga je doen?
– Verwarm de oven voor op 175 graden
– Snij het stuk varkensnek in een aantal grote stukken. Ik had 5 stukken.
– Meng alle droge kruiden met elkaar en verdeel dit gelijkmatig en overal over de stukken varkensnek.
– Zet je braadpan op het vuur, laat heet worden en doe er een beetje olie in.
– Bak de stukken varkensnek rondom bruin en haal ze dan uit de pan.
– Giet het flesje bier in de pan, net als de sinaasappelsap. Maak de aanbaksels los en laat het mengsel aan de kook komen
– Wanneer het kookt voeg je de stukken varkensnek weer toe en zet je de pan, met deksel erop, in de oven.
– Na 30 minuten haal je de deksel eraf, draai je de stukken vlees om en laat je het, met de deksel eraf, zo’n 3 uur in de oven staan. Keer ieder half uur tot uur de stukken vlees.
– Haal het vlees uit de oven en haal het vlees uit elkaar.

Beer Soaked Fries

Al een hele tijd geleden vond ik dit recept, en eindelijk heb ik het nu eens gemaakt. Het is precies wat het zegt, patat geweekt in bier! Voor het bakken dus, niet daarna, dat lijkt me echt smerig.

Wat heb je nodig?
– 1 Frieslander a 500 gram (of 500 gram andere stevige aardappels)
– bier naar keuze
– olie naar keuze
– peper en zout

Wat ga je doen?
– Verwarm de oven voor op 220 graden
– Snij de aardappel in dunne patatjes.
– Doe ze in een schaal en giet er het bier overheen.
– Laat het zo’n 15 minuten staan en schep ondertussen een keer om.
– Giet de patat af en meng de patat met de olie en peper en zout.
– Leg de patatjes op wat bakpapier en schuif in de oven
– Met zo’n 45 minuten zijn de patatjes bruin.

Suikermais met misoboter

Stiekem ben ik wel een beetje fan van miso geworden. Het leek me lekker om dat met boter te mengen voor over de suikermais. Wat betreft de suikermais, die had ik nog nooit klaargemaakt, dus dat was nieuw. Ik kocht op de markt suikermais met het blad er nog omheen. Thuis had ik helemaal nostalgische gevoelens toen ik de bladeren er aan het afpellen was. Ik zag mezelf weer als klein meisje mais stelen bij de boer.

20140819_134950

Wat heb je nodig?
– 2 maiskolven
– roomboter en miso, verhouding 2:1

Wat ga je doen?
– Laat de boter op kamertemperatuur komen.
– Kook de mais tot het gaar is. De mais is gaar als je het met een vork makkelijk los krijgt.
– Meng de boter met de miso tot het gelijkmatig verdeeld is.
– Om de mais nog even te laten kleuren heb ik de mais voordat we gingen eten even in de koekenpan gebakken nadat ik er wat misoboter op gesmeerd had.
– Kledder wat misoboter op de maiskolf als ie op je bord ligt.

Het eindresultaat:
(Niet de beste foto. Gemaakt met m’n mobiel tijdens alweer een regenbui, dus met flits wat bizar gele kleur van de mais verklaard)

20140819_174032

Ik kan je vertellen dat het eten fantastisch lekker was! En er is nog genoeg Carnitas over om nog minimaal 1 x van te eten. En dan wel lekker traditioneel!

3 gedachtes over “Steekwoordkoken: Bier.

  1. Hela, zie ik daar mijn steekwoordenplan navolging krijgen? 😉
    Je biermenu klinkt bijzonder lekker en miso+boter+maïs is inderdaad een waanzinnige combinatie. 🙂
    Ik heb voor morgen niet zozeer een steekwoord gekregen als wel een geluid: een langgerekte geeuw om precies te zijn! 😀 Dat komt wel goed!

    Like

    • Je steekwoordenplan is fantastisch! Ik had je blog nog willen linken, maar dan moet je wel je blog maken!
      Dankjewel. Het menu was ook bijzonder lekker.
      Ben heel benieuwd wat je met de geeuw gaat doen! Voor mijn steekwoord vrijdag ga ik een Ladyandpupsrecept maken, mijn eerste.

      Like

  2. Pingback: Mexicaans met bierrestjes. | Met een korreltje zout

Plaats een reactie