Lunch: Salade met chanterellen, pruim en blauwe kaas.

Heb je me gemist afgelopen woensdag? Ja he? Wist ik wel. Afgelopen woensdag was ik uit eten omdat mijn opa 80 werd. Best wel lekker om zelf niet te koken. Omdat ik toen de smaak te pakken had zijn lief en ik zowel donderdag als zaterdag uit eten geweest, haha. Voor zijn verjaardag had hij het nog tegoed, en voor mijn verjaardag al vast in het voren.

Voor deze week ben ik echter weer een toffe Wereld Woensdag aan het voorbereiden!

Oh ja, en goede voornemens, ik heb er weer 1. Minder vaak met brood lunchen. En nee, ik ben niet van de broodmaffia. Brood is lekker en ik geloof alle ‘boehoe-brood-is-slecht-voor-iedereen-propaganda’ niet. De komende tijd ga ik ook meer experimenteren met het zelf bakken van (verschillende) soorten brood, maar dat lees je vanzelf. De reden voor minder brood tussen de middag is dat ik vind dat ik te weinig groente eet. Door meer groente in m’n lunch te proppen krijg ik meer groentes binnen. Meer groente in de lunch = salade. Gisteren maakte ik deze verrassende salade.

Als je hem ook wil maken zou ik zorgen dat je de pruimen van te voren proeft (en echt lekkere haalt) want mijn pruim was zuur en bitter. En ja dat klinkt een beetje gekkig. De volgende keer zou ik er zelf nog een frisse sla in doen, zoals ijsbergsla, en (wat) minder blauwe kaas en in plaats daarvan wat feta of iets dergelijks gebruiken.

Wat heb je nodig?
Voor 2 personen
spek naar believen
200 gram chanterellen
2 pruimen
60 gram blauwe kaas
60 gram rucola
1 tbsp olie
mespuntje suiker

2 tbsp balsamico azijn

20141103_111217

Wat ga je doen?
Meng de balsamico, olie en zout in een bakje en zet apart, je dressing is klaar.
Snij het spek in stukjes en bak krokant in de pan. Haal ze uit de pan en leg ze op keukenpapier. Scheur/snij de chanterellen terwijl het spek bakt. Deze mogen in de pan als het spek klaar is. Snij ondertussen de pruimen in partjes. Voeg die bij de paddestoelen als ze bijna klaar zijn. Bak tot ze zacht zijn

Doe een handvol rucola op je bord/in een schaal, doe de spekjes, chantarellen, pruim er overheen. Verkruimel de blauwe kaas erover. Schep de dressing erover, klaar!

Makkelijk, lekker en een goed alternatief! En oh ja, m’n foto’s zijn niet scherp, sorry!

20141103_112655

20141103_112645

Plaats een reactie