Wereld Woensdag: Rusland

Normaal kies ik mijn landen altijd willekeurig door de pc een land te laten kiezen. Deze week was het echter een ander verhaal.

Vorige w eek werd ik gebeld. Een tijdje geleden had ik geroepen, toen een vriend van me zei dat ze een demo wilde opnemen met hun ontzettend toffe bandje De Russen Komen dat ik dan wel voor wat te eten wilde zorgen. De plannen waren er nu toch echt, de datums vastgelegd en of ik voor 2 van de 3 opnamedagen een warme hap wilde verzorgen. Maar natuurlijk. Ik opperde ook de lunch te doen zodat ze helemaal geen omkijken zouden hebben naar het eten en zo aan konden schuiven.

Toen we afgelopen zaterdag met z’n alle in de kroeg stonden, kreeg ik de vraag: ‘Maar kan je dan ook Russisch koken?’. Maar natuurlijk kan ik dat, ik heb tenslotte Google. En de woensdag is ook nog opnamedag.

Op maandag deed ik boodschappen voor de lunch. In plaats van de allergoedkoopste kaas en de allergoedkoopste ham op witte bolletjes zorgde ik voor iets voedzamers en vooral iets lekkerders. Ik dekte de tafel met onder andere; volkorenbroodjes, donker zadenbrood, mueslibollen, witte bolletjes voor de lekker, eiersalade, goed stuk kaas, achterham, beestenjam en bananen.

Die avond kookte ik voor ons allemaal een lekkere rucolastamppot met spek en ‘dit is een vreemd spekje’-zongedroogde tomaat. Na het opruimen, op de supertoffe fijne bank in de opnameruimte hangen, nog vaker dezelfde liedjes horen, en veel gezelligheid was het schluss voor die dag. Nog een paar biertjes, te laat naar huis en de dinsdag weer vroeg present. Na de lunch, met verse croissants alles, had ik even tijd om naar huis te gaan en daar bende op te ruimen want die avond hoefde ik niet te koken. We zouden namen bij Arjen thuis een hapje gaan eten en daar was ik ook welkom. Allemaal moe van de dag hebben we vooral op de bank gehangen, lekkere Boboti gegeten (Martijn EN KARLIEN (in hoofdletters want extra kredits) bedankt), en na nog wat meer bankhangen in de kou en regen maar weer naar huis gefietst.

Woensdag, laatste dag, laatste loodjes. Voor de band wat meer vrije tijd (want er moesten alleen nog wat losse dingen opgenomen worden) en voor mij ook, want ik had alle boodschappen al binnen. Wel nog even voor de lunch pannenkoeken gebakken en de rest van de middag rondgehangen, op de XboX gespeeld en rondgehangen. Aan het einde van de middag was het tijd om Russisch te koken en voor een afterdinnerdip te zorgen.

De rest van de avond hebben we nog wat frustratie geuit door elkaar kapot te schieten met Call of Duty, later op de avond nog even de kroeg in en eigenlijk veel te laat naar huis. Bewogen week dus! (En nog niet klaar. Vandaag voer ik bijna 50 man na afloop van de Local Sunday Market.) Supertof om lieve vrienden van dienst te kunnen zijn en wat voor ze te betekenen. De waardering was ook enorm voelbaar, het was enorm gezellig, de gesprekken waren serieus of gingen juist helemaal nergens over. Ik heb echt genoten. Vandaag heb ik zelfs nog een lekkere Oude Kriek en een Kompaan Kameraad-biertje gekregen als dank! Lief toch?

Beef Stroganoff.

Wat heb je nodig?
voor 2 personen
300 gram mals rundvlees (biefstuk bijv.) Ik gebruikte Bavette, een heel mooi stukje vlees.
300 gram champignons
1 ui
sojasaus naar smaak
peper en zout naar smaak
glas water
bouillonblokje
200 ml slagroom

20141210_174322

Wat ga je doen?
Snij ui, champignons en vlees. Bak in de pan de ui even aan, voeg de champignons toe. Als de champignons ene mooi kleurtje hebben haal je ze uit de pan. Bak in diezelfde pan het rundvlees aan, tot het een mooi bruin kleurtje heeft gekregen. Voeg het water toe, breng aan de kook en haal alle aanbaksels van de bodem. Voeg vervolgens de ui en champignons weer toe. Voeg de room toe. Breng vervolgens op smaak met sojasaus, peper, zout en eventueel een bouillonblokje.

Als je de saus te dun vind kun je hem dikker maken met wat bloem. Doe wat van de saus in een bakje, voeg daar bloem bij en roer tot alle klontjes weg zijn. Vervolgens voeg je dit mengsel bij de saus.

Serveer dit met pasta, andere deegwaar van ei of rijst. Of aardappels.

IMG-20141212-WA0000

Nog een foto van mij in actie omdat ik vergat allerlei andere foto’s te maken. Alsjeblieft!

Plaats een reactie