Steekwoordkoken: Koffie

Sinds enkele maanden drink ik geen koffie meer. Ik werd er behoorlijk druk van en kreeg brandend maagzuur. Want ik dronk mijn koffie sterk en dat vond mijn maag niet zo’n goed idee. Ik ging sporadisch koffie drinken maar toen ging m’n tolerantie omlaag en werd ik nog drukker. Om 4 uur een kopje koffie was niet vroeg naar bed en na het eten een kop koffie betekende steevast dat ik nog wakker was als de tv-programering overging op halfnaakte wijven die je vragen te bellen.

Nu zou het voor de hand liggen om minder sterke koffie te drinken, maar nope, dat vind ik niet lekker. Ik vind koffie nog wel steeds heeeeeerlijk ruiken. Ik vond koken met koffie dan ook helemaal geen straf.

Ik had nog geen recept met koffie in mijn database van recepten die ik ooit nog eens moet maken dus slingerde ik Google aan. Voornamelijk dessert. Hmm. Nou, dan ga ik maar weer eens iets proberen te bakken, daar ben ik tenslotte (nog) niet heel goed in en dat wil ik wel kunnen! Maar daarover verderop meer.

Eerst het hoofdgerecht. Op 1 van mijn favoriete foodblogs vond ik een recept voor spareribs met een koffierub. Ik had nog nooit wat gemaakt van deze blog, maar ik kijk wel altijd kwijlend. Tijd voor de eerste keer dus! Spareribs had ik nog, dus dat kwam extra mooi uit! Ik heb het recept gehalveerd en de bereidingstijd was wat korter (omdat minder vlees en omdat ie het laatste uur hoger heeft gestaan omdat er ook patat in de oven zat.)

Spareribs met koffierub.

Wat heb je nodig?
1 kg spareribs
1/4 cup goede gemalen koffie (of bonen, als je zelf wilt malen)
1/4 cup peperkorrels
5 tbsp zeezout
1 1/2 tbsp smoked paprikapoeder.

Wat ga je doen?

Ik begon gisteren al met het maken van de rub, omdat het een recept is met een laaaaaaaaaaaaaaange bereidingstijd. Weliswaar niet intensief, wel lang.
Ik deed de peperkorrels in de blender tot alle korrels stuk waren. (Niet boven je blender gaan hangen, zoals ik deed. Dan moet je hoesten. En niezen.) Ik voegde het zeezout toe en gaf nog een korte slinger. Daarna de koffie erbij en de paprikapoeder en dan is je rub al klaar. 

IMG_20140824_183218

De rub drukte ik vandaag op de spareribs, tot ze overal bedekt zijn. De oven had ik voorverwarmd op 250 graden. De spareribs gaan zo’n 10 minuten in de oven zodat er een soort korst ontstaat. Dan haal je ze eruit en draai je de temperatuur terug naar 150 graden. Je verpakt de spareribs in aluminiumfolie en je maakt een paar sneetjes in de onderkant van je pakketje, zodat daar straks het vet uit kan lekken.

Leg de spareribs op het rooster en zorg dat er een lekbak onderstaat (doe daar aluminiumfolie in, dat scheelt je spierpijn in je armen van het schoonmaken). Ga nu 4 uur iets anders doen. (Ik deed het huishouden. Meh.)

Na deze 4 uur ben ik afgeweken van het originele recept, ik ging namelijk de deur uit en ik wilde niet de oven aan laten als er niemand was. Dus zette ik de oven uit. Toen ik 3 uur later terugkwam heb ik de oven weer aangezet. (Het originele recept vindt dat je na 4 uur op 150 graden de spareribs 7 uur op 100 graden moet garen) Ik zette de oven wel op 100 graden.

Na 3 uur op 100 graden ben ik de aardappel in frietjes gaan snijden en heb ik ze geweekt in een flesje Grolsch Herfstbok. (Want die geweekte patat van vorige week was heerlijk en ik had nog een aardappel over) Toen de aardappeltjes een half uurtje hadden geweekt heb ik de oven op 200 graden gezet om de aardappeltjes te garen. De spareribs heb ik onderin de oven gezet. Na een uur waren zowel m’n spareribs als mijn aardappeltjes klaar.

IMG_20140825_185544

Ondertussen had ik mini-komkommers door midden gesneden, de zaden eruit geschraapt en in kleine stukjes gesneden. Ik maakte een dressing van olijfolie, sesamolie, miso en azijn.

En toen was alles klaar! Het grote moment kwam om de spareribs van hun aluminiumfolie te ontdoen en te zien hoe zacht ze waren.

IMG_20140825_185336
En zacht waren ze! Je hoefde er maar naar te kijken en het bot viel eruit. Kid you not! Wat een heerlijk maal was dit. Veel en smakelijk en jummie! Ik diende de spareribs op met de patatjes, de komkommer en een klodder mosterd. De mosterd smaakt heerlijk bij de scherpe peper en het bittere van de koffie. Kijk dan naar die close-up foto! Toen ik eraan zat brak het vlees al open.

IMG_20140825_185848IMG_20140825_185954

 

 

Mudslide cookies

De koekjes maakte ik stiekem gisterenavond al, omdat ik zin had om te bakken. Toen ik eerder deze week op zoek was naar recepten leek mij dit een van de lekkerste die ik tegenkwam. En erg makkelijk! (En er zit drank in) Ondanks dat ik iets afweek van het originele recept werden de koekjes fantastisch. Dat vond Sally, mijn lieve (stomme) hond ook. Toen de koekjes klaar waren en op het aanrecht lagen besloot ze er een aantal op te eten. Gezien er een stof in cacao giftig is voor honden (theobromine om precies te zijn) was het wel even schrikken. Ik belde de weekenddierenarts welke het Gif Centrum belde en die rekende uit hoeveel theobromine de hond dan binnen had gehad. Gelukkig heb ik me wat dat betreft wel aan het recept gehouden en wist ik dus precies hoeveel cacao er in zat. Ha.
Gelukkig bleek de hoeveelheid niet dodelijk te zijn en hoogstwaarschijnlijk alleen discomfort te veroorzaken. Geen braakspuit dus, of torenhoge kosten. Jippie. Wel wat buikpijn en hele vieze scheetjes.

Om het over plezierigere dingen te hebben, het recept:

Wat heb je nodig?
2 cup bloem
1/2 teaspoon baking soda
1/4 cup cacaopoeder
3 tbsp gemalen koffie
1/4 tsp zeezout
1/2 cup ongezouten roomboter
1 cup bruine suiker
1 ei en 1 eigeel
1 zakje vanillesuiker
1/4 cup baileys deluxe (met echte Belgische chocolade)1 cup stukjes pure chocolade

Wat ga je doen?
Smelt de boter.
Meng de bloem, de soda, de cacaopoeder, de koffie en de zeezout in een kom.
Meng in een andere kom de gesmolten boter met de suiker. Voeg het ei en het eigeel toe. Ook de vanillesuiker kan erbij. Doe de 1/4 cup drank erbij. Schiet een beetje uit met de drank. Oeps. 😀
Voeg langzaam het bloemmengsel toe aan het boter/suikermengsel. Roer tot de massa glad is. Voeg dan de stukjes chocolade toe.

IMG_20140824_190205

 

  Zet de kom een half uur in de koelkast. Verwarm de oven voor op 170 graden. Na een half uur is het mengsel nog stijver geworden. Je kan met je hand balletjes draaien ter grote van een golfbal en die dan platdrukken op het bakpapier. Laat genoeg ruimte over tussen de koekjes want ze worden groooot!
Na 10 tot 12 minuten zijn de koekjes klaar.

IMG_20140824_205001

Knapperig, bros, koffie, chocola, drank. Dit koekje heeft alleen maar goede dingen!

Morgen weer een steekwoord!

Lunch: Tosti met brie, vijgen, rauwe ham en rucola.

Toen ik hongerig de koelkast opentrok vanmiddag op zoek naar iets om als lunch te eten zag ik verschillende restjes die een verrukkelijk maal op zouden leveren.

Ik had een stukje brie over van vorige week, er lagen nog 2 plakjes rauwe ham en ik kocht afgelopen zaterdag wat vijgen op de markt. Wat was ik blij toen ik ze weer zag liggen op de markt! Vijgen vind ik echt ontzettend lekker, en eet ze meestal zo. Ik vind ze er zo smakelijk uitzien! En stiekem vind ik ze op een bepaalde manier een beetje decadent ofzo.

Als ze vers zijn is het schilletje zo zacht dat je de vijg in z’n geheel op kunt eten. Als ze wat ouder zijn is het schilletje vaak wat taai en kan je de vijg pellen/schillen.

Vijgen en kaas zijn een fantastische combinatie, net als vijgen met rauwe ham, dus al vrij snel ontstond er een idee. Ik vind het een wonder dat mijn tosti niet verbrandde. Er zijn een aantal simpele gerechten die bij mij vaker mislukken dan goed gaan. Dat komt voornamelijk door ongeduld of chaotisch gedrag. Zo wordt omelet uiteindelijk altijd roerei en verbranden tosti’s omdat ik iets anders ga doen. Maar nu ging het goed, gelijk de eerste keer!

Wat heb je nodig?
– 2 boterhammen
– 2 plakken brie
– 1 vijg
– 2 plakjes rauwe ham
– handje rucola
– roomboter

Wat ga je doen?
– Snij de vijg in plakjes (met schilletje er nog aan)
– Zet een koekenpan op het vuur, laat warm worden en laat er een klein klontje boter in smelten.
– Beleg ondertussen 1 snee brood met de plakken brie, de plakjes vijg, de rucola en de plakjes rauwe ham.
– Druk de andere boterham er bovenop en leg de tosti in de pan als de boter gesmolten is.
– Zet het gas op een hele lage/de laagste stand en doe een deksel op de pan.
– Draai de tosti om als de onderkant bruin is geworden. Als de andere kant ook bruin is, is de tosti klaar om opgegeten te worden.

Dit is het resultaat:

20140825_121150