Kofte met pita, sla en couscous.

En daarna werd ik ziek.

Nou ja, dat is niet helemaal waar. Er was al een beetje keelpijn en lamlendigheid. Het beste was ik die avond na het eten van dit overheerlijke maal gewoon thuisgebleven. Maar dat deed ik natuurlijk niet. Ik had een stapafspraak staan met Ellen. En om de een of andere reden wordt ik altijd ziek als we dat van plan zijn. Omdat dit mogelijk de laatste keer het komende jaar zou zijn, besloot ik lekker toch te gaan. We zien het morgen wel.

En die morgen kon ik niet meer praten. Nog nooit eerder ben ik m’n stem verloren, tot afgelopen zondag. Bizarre gewaarwording wel hoor. Behalve geen stem werd ik ook getrakteerd op hoofdpijn, misselijkheid, en de hele rimbam. Meh.

Dus zat ik 3 dagen op de bank. Sjaal, vest, joggingbroek, slofsokken en veel, heel veel kamille thee met honing. De hond hield me gezelschap.

10730962_734936136599083_8046950041989704093_n

Inmiddels zijn we 3 dagen verder en voel ik me eindelijk iets beter, tijd om een blog online te gooien.

Dit was een heerlijke comfort maaltijd waar je eigenlijk alle kanten mee op kunt. Je kunt je gehakt anders kruiden, je salade anders samenstellen, je couscous anders maken, eindeloze variaties.

Wat heb je nodig?
Voor 3 personen
3 pita’s
500 gram rund/lamsgehakt
paprikapoeder
knoflookpoeder
peper
zout
peterselie
gemberpoeder
kaneel
peterselie
1 ei
wat panko of paneermeel
(gemengde) sla
bosui
rode ui
komkommer
300 gram couscous
1 rode peper
150 gram doperwtjes
feta kaas
zure room of yoghurt
munt

Wat ga je doen?

Das een flinke lijst he? Laat je niet afschrikken! Eigenlijk had ik alles nog in huis. En heb je geen rode peper in huis bijvoorbeeld? Prima, gebruik je die niet. Geen doperwtjes? Vervang ze door iets anders! Het kruiden van de kofte is een kwestie van smaak. Kruid en proef. Wil je andere kruiden gebruiken? Een curry mix bijvoorbeeld? Of munt, koriander, ander groen dat je nog hebt staan? Helemaal prima!

Wat je doet is heel simpel,
Verwarm de oven voor.
Kruid je gehakt. Draai er 9 ballen van en druk die wat plat.
Snij de komkommer, bosui en rode ui voor in de sla. Snij ook de rode peper. Doe alles behalve de rode peper in de sla en zet dit apart. Klaar.
Meng de yoghurt met de munt. Voeg eventueel wat peper bij of knoflookpoeder. Zet apart. Klaar.
Bak het gehakt tot het klaar is. Je raad het al, klaar.
Leg de pitas in de oven tot ze klaar zijn. Klaar.
Zet 300 ml water op voor de couscous. Als het kookt, doe er dan heel even de erwtjes in.
Voeg het water bij de couscous, laat wellen en maak los met een vork. Voeg de rode peper erbij. Klaar.

Bouw je bord op. Prop de kofte in de opgesneden pita. Wat sla, wat couscous, wat feta eroverheen en druip er rijkelijk de yoghurtsaus over.

Aanvallen!

IMG_20141018_184204 IMG_20141018_184210

Plaats een reactie