Stamppot paksoi en portstoofperen met suikerbroodwentelteefjes.

Daar ga je toch van watertanden, als je dat leest? Ik wel in ieder geval. Ondanks dat ik niet netjes overal een blog over geschreven heb, kook ik nog wel steeds met plezier, ondanks dat er niet altijd inspiratie is. Zaterdag op de markt zag ik lieve kleine paksoi liggen. Verpakt per 3. In mijn hoofd kwam het idee van een stamppot omhoog. Ooit van iemand gehoord, een stamppot variant met paksoi en paprika. Die kocht ik ook. De rest had ik allemaal nog in huis.

Stamppot met paksoi

Wat heb je nodig?
Voor 3 grote eters of 4 normale/kleine eters
1,2 kg kruimelige aardappels
1 grote paksoi of 2 kleine paksoi
1 sjalot
2 oranje paprika’s
3 zongedroogde tomaten
300 gram spek
boter
melk
peper

Wat ga je doen?
Snij de aardappels doormidden en doe in een pan met water. Breng aan de kook. Bak ondertussen het spek uit. Giet het  vet weg en bewaar de spekjes. Bak de paprika kort op hoog vuur tot het iets zacht wordt en een beetje bruin.
Was en snij de zongedroogde tomaten. Snij de sjalot en de paksoi (zowel wit al groen)

IMG_20141014_174116

Als de aardappels gaar zijn, stamp ze tot puree met een beetje melk, boter en peper. Voeg dan de paksoi, spek, tomaatjes, sjalot en paprika toe.

Eet smakelijk!

IMG_20141014_175455 IMG_20141014_175507

Al best een tijdje had ik zin in stoofpeertjes. Meestal maak ik ieder jaar een grote hoeveelheid die ik ergens opduik. Langs de weg ofzo, of uit iemand zijn tuin die over heeft. Deze weck ik dan en kan ik dan het hele jaar door eten. Op dit moment heb ik geen mooie glazen potten meer dus voorlopig zit dat er niet in. Dan maar een wat kleinere portie maken. Dit is een ander recept dan ik normaal gebruik, normaal gebruik ik Coebergh, maar nu dus port. Ik had nog een klein restje suikerbrood dat nog steeds lekker was, maar wel een beetje hard en droog. Samen met een restje melk en een ei worden dat wentelteefjes. Nom!

Stoofpeertjes met suikerbroodwentelteefjes

Wat heb je nodig?
voor 4 personen4 Duyenne de comice peren (dus geen stoofperen)
2 kaneelstokjes
1 fles port (de goedkoopste is prima.)
suiker naar smaak
4 plakjes suikerbrood
1 ei
scheutje melk
kaneel
Wat ga je doen?
Schil de peren, snij ze in kwarten, haal het klokhuis eruit en snij ze dan nog een keer door, zodat je 8 parten per peer hebt. Doe ze in een pan, giet de port erbij tot ze net onder staan. Voeg 2 kaneelstokjes toe en suiker naar smaak. Breng aan de kook en laat pruttelen. 30 minuten tot 1 uur, afhankelijk van hoe zacht je ze wilt. Haal de peren uit de pan en laat de port inkoken tot gewenste dikte.
Giet ondertussen wat melk en een ei in een bakje of in een diep bord. Meng en voeg wat kaneel toe. Leg de pakken suikerbrood erin. Laat even weken en draai voorzichtig om. Zet een pan op het vuur, voeg wat boter toe en leg er voorzichtig het suikerbrood in. Bak aan beide kanten bruin.
Maak je bord op en geniet. Eet je helemaal rond zodat je afterdinnerdip direct inkickt en je niet meer van de bank komt. Godenvoedsel, dat is wat het is.

IMG_20141014_181726 IMG_20141014_181714  IMG_20141014_181657

Inhaalslag. Wraps met gekruide vis, geitenkaasknoflooktaart, Wereld Woensdag en suikerbrood.

Lieve, lieve mensen die mijn blog volgen. Ik heb jullie teleurgesteld. Ik deed wat ik altijd doe, iets laten verslonzen. Een goed idee hebben en dan niet meer geïnteresseerd zijn. Het geen prioriteit meer geven. Yes, I did it again.

Het enige verschil is dat ik m’n kop weer uit het zand heb getrokken en nu een inhaalslag ga maken. Je hebt nog een heleboel recepten te goed.

Hoe de verslonzing kwam was waarschijnlijk een samenloop van omstandigheden. Een kapotte hond, een mogelijk zieke hond, verjaardagen, buiten de deur eten, feestjes, algehele drukheid. De komende tijd wordt dat niet heel veel minder, maar ik ga toch proberen wat blogjes online te gooien.

Ik heb even getwijfeld of ik voor ieder gerecht een verschillend blog ga maken, maar dat doe ik niet. 1 grote inhaalslag en dan weer met een schone lei beginnen.

Vietnamese vistaco’s

2 weken geleden maakte ik iets ontzettend lekkers. Het recept vond ik op 1 van mijn favoriete, en al eerder met jullie gedeelde, foodblog, Ladyandpups. Onder de link zit ook het desbetreffende recept. Wat ik maakte? Vietnamese vis taco’s.

Mocht je het recept willen maken, laat je niet afschrikken door de hoeveelheid ingrediënten. Het is namelijk niet moeilijk en zeker de moeite waard. Het enige wat ik zelf aangepast heb, is dat we iets meer vis gebruikt hebben. Maar dit is echt wel avondvullend hoor! Ik heb de rest van de avond geen trek meer gehad.

Ik weet nooit wat ik met vis moet doen en dit is een hele goede voor de afwisseling! En gezond! En kleurrijk!

IMG_20140930_181906 IMG_20140930_181844

Knoflooktaart met geitenkaas.

Laatst maakte ik die salade met vijgen en sinaasappel. Het recept kwam van Yotam Ottolenghi, een kok Israëlische-Britse kok. Hij heeft een aantal kookboeken geschreven en heeft een toffe website. Zijn recepten zijn divers, hebben vaak een Midden-Oosten of Mediterrane tint en zijn vooral erg smaakvol.

Dit recept had ik al een aantal keer langs zien komen en besloot ik vorige week maar eens te maken. Interessant in smaak, met zoveel knoflook en geitenkaas. Daarnaast goed te eten als diner, lunch, brunch, tijdens de picknick. You name it.

Het recept vind je hier. Geen mooie foto van op het bord, gezien het puntje instortte. Lief vond het te veel geitenkaas, en dat snap ik wel. Dus mocht je geen groot fan van veel geitenkaas zijn, vervang dan de helft door feta of bijvoorbeeld ricotta.

 IMG_20141006_200355IMG_20141006_200714

En ja, dat is een kaasschaaf. Een kaasschaaf is een prima taartschep.

Wereld Woensdag

Botswana was het Wereld Woensdagland van vorige week. Wat ik kookte was niet heel erg lekker, behoorlijk smakeloos en geen aanrader. Zonde.

Spinazie, maisgriesmeel en zoute runderstoofpot met als smaakmaker 1 ui en een shitload zout. Meh.

IMG_20141008_182854

Suikerbrood

Hier had ik echt al weken zin in. In suikerbrood. Ontzettend zoet, kleverig suikerbrood. Omdat ik niet zo goed ben ik bakken bleef ik dit maar uitstellen. Tot ik bij de AH kwam, daar hadden ze alle “Heel Holland bakt”producten voor de helft van het geld (wat overigens een kutprogramma is). Er stond ook parelsuiker tussen, welke je nodig hebt voor suikerbrood. En het koste nu maar 1,25. Meenemen. Dus ging ik suikerbrood maken. Ik hield me niet helemaal aan het recept, maar het lukte toch!!!

Het originele recept staat hier. Mijn aanpassingen waren de volgende: Ik vergat gembersiroop te maken. Dus deed ik 3 eetlepels honing en 1 theelepel gemberpoeder. En ik deed geen tweede rijs. Ik kreeg de tip om je deeg niet 2 keer te kneden, omdat je daarmee de gluten stuk maakt. Dus, eerst alles mengen en laten staan. Dan kleden en vormen, dan rijsen, dan afbakken. Het ging niet helemaal zo, omdat ik de tip was halverwege de eerste rijs kreeg, maar de volgende keer doe ik het precies zoals hierboven beschreven.

Anyway, het was fantastisch! Het brood is stevig, zoet, wel zacht en plakkerig. Het laatste stukje ga ik vanavond een wentelteefje van maken, met stoofperen. En van de week bak ik nog een suikerbrood!

IMG_20141008_201928IMG_20141008_202202

Zo, dat was een flinke inhaalslag. Mijn loaded potato gratin van afgelopen zondag mist, maar daar heb ik geen foto’s van gemaakt. Goede reden om het binnenkort nog een keer te doen.

Van de week komt er geen Wereld Woensdag wegens geen tijd, maar wel een lekker stamppotgerecht!