Pasta met paddenstoelen en pompoen.

Herfst. Ondanks dat het 20 graden is en de zon schijnt, vind ik het herfst. En dus hebben we herfst-eten vandaag. Ha. Ik heb ruim 2 weken gewacht vanaf het moment dat ik de eerste pompoen zag liggen totdat ik m kocht, want eigenlijk is het een groente die vanaf oktober van eigen land te oogsten valt.

Ook voor pompoen geldt, het is fantastisch. Goedkoop, lang houdbaar, eindeloze mogelijkheden. En lekker. En voedzaam. Stiekem hou ik gewoon heel erg van de herfst en het bijpassende eten.

Eigenlijk was het de bedoeling dat ik gisteren, op donderdag-afhaaldag dit gerecht zou maken, maar daar kwam een dagje dierenarts tussendoor. Bij het spelen met een andere hond is Sally enorm in d’r oor gegrepen. Pijn, bloed, winkelhaak, alles. Dat werd gevolgd door dierenarts, narcose, naald en draad en een wankele hond. Thuisbezorgd.nl hebben we daarom gisterenavond gegeten. Ik was wel een beetje klaar toen ik eindelijk om 4 uur weer thuis was (nadat ik om 10 uur was gaan wandelen). Dus vandaag in de herkansing! De pompoen had ik wel gisteren al geroosterd (en ik moest hals over kop vanaf de dierenarts naar huis om de oven uit te zetten)

Pasta met paddenstoelen en pompoen.

Wat heb je nodig?
Voor 4 personen:
Pasta voor 4 personen
1 flespompoen
200 gram spek

1 ui
4 tenen knoflook
150 ml room
minimaal 500 gram champignons (ik gebruikte 250 gram kastanje champignons en 300 gram gewone champignons)
nootmuskaat
peper
salie
peterselie
Parmazaanse kaas

Wat ga je doen?
Begin ’s middags of de dag ervoor. Verwarm de oven voor op 200 graden. Snij de pompoen in de lengte doormidden en lepel er de zaden en draden uit. Verpak de helften in aluminiumfolie. Deze leg je in de oven voor ongeveer 2 uur. Dan zijn ze zacht. Pak ze uit en schraap ze leeg met een lepel. Als je dit een dag van te voren doet, laat afkoelen en zet in de koelkast tot je het nodig hebt.

IMG_20141003_174601

Doe je het direct, doe het dan in de blender. Voeg de 150 ml room toe en zet het even apart.

IMG_20141003_174657
Snij de spek en bak dit uit in een koekenpan.

IMG_20141003_173736

Snij ondertussen de ui en knoflook. Haal de spek uit de pan en bak in diezelfde pan de gesneden ui en knoflook.

IMG_20141003_173727

Snij alle champignons en bak deze in een pan.

IMG_20141003_174305IMG_20141003_173740

Voeg hierbij de ui en knoflook en de pompoenroomsaus uit de blender.

IMG_20141003_180424

Kook ondertussen de pasta volgens de verpakking.

Voeg bij de saus wat peper en nootmuskaat. Laat de saus goed warm worden.
Snij ondertussen wat blaadjes salie klein, wat peterselie en rasp de kaas. Als de saus goed warm is voeg je de helft van de kaas toe. Laat dit smelten in de saus. Voeg de salie toe.

IMG_20141003_181426

Schep de pasta op bord, daaroverheen de saus. Maak het af met het spek, de peterselie en de rest van de kaas.

Comfortfood = af. Eet smakelijk!

IMG_20141003_182704 IMG_20141003_182721