Wereld Woensdag: Ierland.

Woohoo! Ierland is tof! Bier & goed voer, daar kan ik me helemaal in vinden. Even kwam er in me op om helemaal niet te koken, maar uit eten te gaan bij Big Belly’s en daarna naar de Irish Pub. Ik heb daar al eens gegeten en het was lekker, maar lief nog nooit. En nadat ik op de Proef Eet de tartaar van Big Belly’s had geproefd moest en zou ik die daar gaan eten. Wat was dat een goddelijk hapje zeg!

Maar dat vond ik eigenlijk wel flauw, uit eten gaan op Wereld Woensdag, dus besloot ik wel zelf te koken, die tartaar komt wel een andere keer.

Ik had allerlei goede ideeën   uit de Ierse keuken, maar veel te weinig tijd. De Guinness Chocolat Cake komt dus een andere keer. Wat ik wel wilde doen is in ieder geval ontbijten met Black Pudding, bloedworst. Dat vind ik nooit een straf. Nog zo’n prachtig ding aan de herfst en de winter, bloedworst en baklever. Ik kocht ook een paar plakken bloedworst, en smeerde vervolgens vanochtend gewoon een boterham met kaas. (Nou ja, vanochtend, ik was pas om half 5 thuis, dus ochtend is relatief). De bloedworst kwam ik tegen toen ik aan het einde van de middag de koelkast herschikte omdat ik boodschappen gedaan had. Kak. Nou goed, een Iers ontbijt op donderdag kan ook wel. Ik maak er geen Full Breakfast van, dat doe ik als ik Engels kook. Bloedworst is een prachtig authentieke worst waarin al het afval verwerkt werd. Varkenskoppen, wangen, spek en bloed. Ook word er gebroken roggemeel toegevoegd. Varkensbloed heeft enorm veel mineralen en daarom is het eigenlijk best wel heel erg gezond. Het wordt per streek op verschillende manieren gegeten. Met appel, met rozijnen, met stroop. Persoonlijk moet ik van al die dingen rillen en loopt er kippenvel over m’n rug. Doe mij maar een witte boterham met roomboter, plakje bloedworst, plakje baklever en gaan. Maar goed, dat dus morgenochtend.

In de Ierse mythologie wordt vaak verwezen naar eten en drinken. Opgravingen hielpen met het maken van een beeld wat de Ieren nou eigenlijk echt aten. In de tijd van de Vikingen was er een grote diversiteit aan voedsel. Rund, geit en varken werden veel gegeten. Maar ook vogels, ganzen en vis. Veel bessen en noten, zoals hazelnoten. In de 16e eeuw werd de aardappel geïntroduceerd in Ierland. Ze werden in het hele land geteeld. De opbrengst is hoog en de voedingswaarde goed. Nog steeds is de aardappel een belangrijk onderdeel in de Ierse keuken.

Inmiddels is de Ierse keuken wel een heel stuk diverser geworden. Kazen, curry’s, fruit, groente, vlees, je vindt het allemaal. Maar ook de traditionele “stews”, “Coddle”, “Sodabread”, en “Cottage Pie” zijn nog steeds populair en overal te vinden.

Ik kies vandaag voor traditioneel met een stoofpotje, stew, met Guinness en rundvlees. Als groente koos ik voor wortel en pastinaak. Pastinaak is nog zoiets wat geweldig is aan de herfst en de winter.

Dit is een pastinaak:

In Nederland een groente die, helaas, niet zoveel gegeten wordt. Vanaf de vroege herfst zijn ze wel overal verkrijgbaar. De smaak is licht zoet, een beetje aards en een beetje anijsachtig. De Romeinen namen de plant mee richting het noorden, en kwamen er vervolgens achter dat hij daar, in koudere gebieden, veel groter werd. Voor de introductie van de aardappel was de pastinaak enorm belangrijk als voedselbron. In Engeland en Ierland is dit zo gebleven, ook na de introductie van de aardappel. In de rest van Europa een heel stuk minder.

Pastinaak is ontzettend veelzijdig. Lekker als puree (of 50/50 met aardappels), maar ook lekker uit de oven. Zelfs rauw en gebakken horen tot de mogelijkheden.

Ik zou zeggen, probeer het gewoon een keer. De AH en de Aldi zijn twee supermarkten waar ik ze heb zien liggen van de week. Ook op de markt zijn ze te verkrijgen. Niet duur, dus gewoon een keer proberen!

Irish Stew

Wat heb je nodig?
Voor 2/3 personen.
1 eetlepel bloem
peper
400 gram runderlap
50 gram spek
1 ui
2 knoflooktenen
blikje tomatenpuree
500 ml Guinness
3 takjes tijm
1 winterpeen
2 pastinaken

Wat ga je doen?

Als voorbereiding snij je eerst de ui, de knoflook, de wortel en de pastinaak. Als je geen gesneden spek hebt, snij dan het spek.

Snij het vlees in blokjes van zo’n 2 cm. Kruid met peper en strooi de eetlepel bloem er overheen. Zet een braadpan op het vuur, beetje olie en doe het spek erin. Voeg het vlees erbij. Laat dat bruin bakken. Doe vervolgens de ui en de knoflook erbij. Laat dat even meebakken. Voeg dan de tomatenpuree toe. Laat ook dat even meebakken en blus het geheel af met Guinness. Doe de takjes tijm erbij en ga een uur iets anders doen, terwijl je dit zachtjes laat pruttelen. Dat gaat heel makkelijk op een sudderplaatje. Welke ik kocht. Gister. Superhandig.

Na een uur doe je de wortel erbij, en de pastinaak. Ga nu nog een half uur iets anders doen.

Je Irish Stew is klaar! Serveer met aardappel(puree) of met Soda Bread.

IMG_20141001_191821

Sodabread

Wat heb je nodig?
4 cups bloem2 teaspoons baking soda
zout
1 3/4 cup karnemelk

Wat ga je doen?
Verwarm de oven voor op 180 graden. Meng alle droge ingredienten bij elkaar. Voeg langzaam de karnemelk toe. Als het deeg bij elkaar komt, doe het dan in een vorm. Bijv. een oude braadpan of een ronde glazen ovenschaal. Doe een deksel op de schaal of pan en zet deze in de oven. Na 30 tot 40 minuten haal je de deksel eraf en kun je nog een kruis in het nog zachte deeg maken. Laat nu, onafgedekt, nog 15 minuten in de oven staan. Na 15 minuten is de korst hard en bruin.

Je soda bread is nu klaar.

IMG_20141001_185540

IMG_20141001_185852

Dat was de Wereld Woensdag weer voor deze week! Volgende week nieuwe land, nieuwe gerechten. En de rest van de komende week heb ik nog een leuk aantal recepten en blogs die eraan komen!

Plaats een reactie