Bakken: Citroentaart

Vorige week was het feest! Want mijn lief was jarig en dus bakte ik taart. Ik wilde wat nieuws en fantastisch, maar voelde me dusdanig ziek dat ik terugviel op 1 van mijn successen uit het verleden.

En opnieuw bleek, behaalde resultaten geven in dit geval wel garantie op de toekomst. Wat was dit alweer een lekker taartje!

Wat heb je nodig?
200 gram boter
250 gram bloem
100 gram poedersuiker
2 eigelen
beetje zout
vanille (extract, suiker, peul)

voor de vulling:
6 eieren
250 gram suiker
200 gram slagroom
3 citroenen

Wat ga je doen?
Meng de zachte boter met de ei. Voeg er suiker bij. Voeg er bloem bij en het zout en de vanille. Kneed tot het een mooi deeg is. Laat het deeg in folie een half uur rusten in de koelkast.
Verwarm de oven voor op 200 graden. Bekleed je bakvorm mee (die je eerst ingevet hebt). Ik had een taartvorm van 19 cm doorsnee, en ik had deeg over.

Dan moet je de taartvorm blind bakken. Bij blind bakken bak je eerst de bodem gaar voor je de vulling erin doet. Je doet de bodem in je taartvorm, laagje bakpapier, een vulling van bijv. gedroogde bonen en dan bak je de bodem tot ie gaar is. Zelf gebruik ik altijd een halve kg gedroogde kikkererwten. Die kocht ik ooit maar vind ik supersmerig, dus doen ze nu dienst als ik iets blind moet bakken. Het blind bakken duurt ongeveer 15 minuten

.IMG_20141022_163345

Begin ondertussen aan de vulling. Mix de eieren met de suiker. Goed roeren met de garde. Voeg slagroom toe en het sap + wat schil van de citroenen. Proef. Vind je m te zuur? Meer suiker. Vind je m te zoet? Meer citroen. Ik had trouwens ook nog wat vulling over met mijn 19 cm taartvorm.

IMG_20141022_162600

Als de vulling een mooie egale kleur heeft is ie in principe goed. Als je taartvorm gebakken is, haal je hem uit de oven. Verwijder je bonen/kikkererwten/whatever. Giet de vulling er voorzichtig in. et de oven terug naar 150 graden en schuif voorzichtig de taart erin. Na 1 uur/1 uur en een kwartier, is de taart gaar. Laat de taart helemaal afkoelen voordat je hem serveert. Bij voorkeur maak je hem een dag van te voren.

Eet smakelijk!

IMG_20141023_162842 IMG_20141023_162907

Plaats een reactie