Wereld Woensdag: Hongarije.

Wel een uitdaging, koken en bakken als je ziekig bent. Je proeft namelijk geen ruk. En ik had een heleboel te bakken (daarover later meer) Ik had wel heel veel zin in woensdag, want Hongarije! Daar hebben ze in ieder geval HELE lekkere salami. Voor wie het niet kent:

Nomnomnom. Veel knoflook, goed gekruid, zacht maar stevig. En in ieder geval te koop bij de AH in het centrum voor al mijn mede-Enschedeërs die deze fantastische delicatesse zouden willen proeven. Wel wil ik je aanraden om deze worst, omdat ie vrij stevig is niet uit de losse hand te snijden, maar op een snijplank. I learned that the hard way.

Ik hoor mezelf nog zeggen ‘maar het gaat altijd goed hoor!’ toen mijn ex een opmerking maakte dat het er zo eng uitzag, zo uit de losse hand snijden. Nog geen 2 minuten later stond ik voorovergebogen over de wasbak te roepen dat hij de huisartsenpost moest bellen. 2 uur later werd mijn duim, zonder verdoving, gehecht. Topfeestje.

Goed, dus, Hongarije. Ik las me in. Hongarije heeft veel stoofpotten en vlees. Prima eten voor de eerste echte herfstdagen. Op een forum waar ik dagelijks kom zit een ‘Wat-eten-we-vandaag-hoekje’. Het viel me op dat iemand daar heel vaak Hongaars at. Ik sprak haar aan. Ik vind mijn Wereld Woensdag gerechten het leukste als ik ze dicht bij de bron vind.

Na het uitleggen van mijn idee kwam ze met een simpel, doch ontzettend lekker recept.

Csirkepaprikás

De grote onthulling: het betekend ‘paprika kip’ Csirke = kip, paprikas = paprika.

Wat heb je nodig?
Voor 3 personen
Kip. Alles kan. Dijfilet, filet, pootjes, wat jij wil. Ik gebruikte 6 scharrelkip drumsticks.
Knoflook, hoeveelheid aanpassen naar wens. Ik gebruikte 4 tenen.Paprika’s. Kleur zelf kiezen, maar rood staat het mooist. Ik gebruikte rode paprika, 2 stuks.
Room. Ongeveer 100 ml pp. Ik gebruikte 300 ml.
Hongaarse paprikapoeder. Ik kocht insane dure paprikapoeder van Johnnie Boer. Ik gebruikte anderhalve eetlepel.
Yoghurt. Voor de frisheid. Ik had dikke bio/eco/supergoedvoordewereldyoghurt. Ik gebruikte 4 flinke eetlepels.
Dille. Ik had het nog, het is een kruid dat in Hongarije veel gebruikt wordt. Het was lekker. Je kunt het ook weglaten.
Cayennepeper. Naar smaak.
Peper en zout. Als je het nodig vindt.
Bindmiddel. Zoals bloem, of maizena.
IMG_20141022_164507

De yoghurt, cayenne en dille staan niet op de foto.

Wat ga je doen?

Doe je drumsticks in de pan en bak ze lekker bruin.

IMG_20141022_165230Haal ze uit de pan, doe de paprika in de pan en bak even aan. Voeg de knoflook wat later toe. Bak ook even aan. Voeg de room toe en de paprikapoeder. Doe de kip terug in de pan. Laat 45 minuten zachtjes pruttelen.
Voeg vervolgens de yoghurt, cayenne peper en de dille toe. Bind de saus als je hem te dun vindt. Eventueel wat peper en zout als je het nodig vindt.

Je kunt hierbij eigenlijk van alles eten. Pasta, rijst, aardappels. Degene van wie ik het recept heb at het gisteren ook, met een rucolastamppot. Wij aten het met in de magnetron gepofte aardappels (super super simpel. Prik gaatjes in je aardappel. Doe wat zout erover. Doe in bord in de magnetron, zet m op “JET” of hoe de hoogste nuke-functie op jouw magnetron dan ook heet, 5 minuten. Omdraaien. 5 minuten. 10 minuten afgedekt laten staan buiten de magentron, klaar.

Toen kwam het foto-moment. Omdat weer winter wordt is het vroeg donker. Lamplicht geven lelijke foto’s. Witlicht of daglicht geeft een veel betere foto. Nou moet je weten dat ik borden stond vol te scheppen in de keuken en dat zowel mijn lief, als trouwe byob-afhaler (bring your own bakje) Gert-Jan (die trouwens z’n bakje vergat dus gewoon bij ons op de bak at) erbij stonden. Beide zijn lichttechneuten. Ze konden het niet aanzien en nog geen 10 seconde later stonden ze beide bij te schijnen. De 1 met de zaklamp van z’n telefoon met wit licht, de ander met een wit licht zaklamp.

En tada! De foto! Mooi he?  IMG_20141022_182354

Als vergelijkingsmateriaal, zo was het zonder bijlichten:

IMG_20141022_182308

Ziet er veel onsmakelijker uit.

Na dit hilarische moment ploften we op de bank met het bord en bleek dit gerecht bij ons allemaal enorm in de smaak te vallen. Wat een goede maaltijd. Simpel te maken, weinig werk, heel warm, smakelijk maar niet zwaar. Deze ga ik echt vaker maken. Een echte dikke aanrader!

Plaats een reactie